فرزندان و نوادگان

سیرت جاودانه پیامبر – ولادت علی (ع) در کعبه

مشهور و معروف است که امام علی (ع) روز جمعه سیزدهم رجب در درون خانه کعبه به دنیا آمد و خداوند متعال این فضیلت را به او اختصاص داد، نه پیش از او کسی در داخل کعبه به دنیا آمد و نه پس از او. شمار انبوهی از دانشمندان، راویان و محدّثان بر این نکته تاکید کرده، ادیبان و شاعران درباره آن شعر سرودهاند. این مطلب در کتابهای شیعه و سنّی به صورت مستفیض آمده است. چنان که حاکم نیشابوری و گروهی دیگر گفتهاند:
اخبار متواتر است که فاطمه بنت اسد، امیر المومنین علی بن ابی طالب- کرّم اللّه وجهه- را در درون خانه کعبه به دنیا آورد… شماری از دانشمندان و مورّخان تصریح کردهاند که احدی غیر از او در خانه کعبه متولّد نشده است. «۲»
امّا کینه دشمنان علی (ع) موجب شد تا در این فضیلت هم برای او رقیبتراشی کنند و با نادیده گرفتن تصریح مورّخان و راویان حدیث، با بیپروایی تمام ضمن ثبت این فضیلت برای دیگری، در اختصاص آن به علی (ع) تشکیک کنند. بنگرید:
حکیم بن حزام در درون خانه کعبه به دنیا آمد. این فضیلت را برای غیر او سراغ نداریم! آنچه درباره علی روایت شده که در درون کعبه به دنیا
______________________________
(۱). بحار الانوار، ۳۵/ ۱۶؛ شرح نهج البلاغه، ۱/ ۱۳؛ ۱۵/ ۲۷۸؛ البدء و التاریخ، ۵/ ۷۱؛ نسب قریش؛ ۴۰؛ نزهه المجالس، ۲/ ۱۶۵؛ ذخائر العقبی، ۵۵٫
(۲). بنگرید: مستدرک حاکم، ۳/ ۴۸۳؛ الفصول المهمه، ۱۲؛ کفایه الطالب، ۴۰۶؛ مناقب ابن مغازلی، ۷؛ اسد الغابه، ۴/ ۳۱؛ سیره حلبی، ۱/ ۱۳۹؛ تذکره الخواص؛ ۱۰؛ الغدیر، ۶/ ۲۲- ۴۸٫
سیرت جاودانه ،ج۱،ص:۲۳۶
آمد، ضعیف است. «۱»
ابن ابی الحدید هم میگوید:
بسیاری از علمای شیعه گمان میبرند که علی در کعبه متولد شد، امّا محدّثان این نظر را قبول ندارند و گمان میکنند که حکیم بن حزام در کعبه به دنیا آمد. «۲»
حلبی و دیار بکری کوشیدهاند با این احتمال که هر دو در کعبه متولد شده باشند، بین دو گروه صلح برقرار کنند! «۳»
با توجّه به آنچه از تصریح مورّخان و محدّثان آوردیم، چگونه چنین جمعی قابل پذیرش است؟ مگر نه این است که حاکم نیشابوری به تواتر این خبر، تصریح کرده است؛ در حالی که اصولا صحّت سند مربوط به تولّد حکیم بن حزام در کعبه مورد تردید است تا چه رسد که متواتر باشد؟
ثبت این فضیلت برای حکیم بن حزام بدین خاطر بود که زبیریان به او علاقهمند بودند، زیرا او پسر عموی زبیر و فرزندان او است. حکیم بن حزام بن خویلد بن اسد بن عبد العزّی؛ چنان که نسب زبیریان هم به اسد بن عبد العزّی میرسد. حکیم در سال فتح مکّه ایمان آورد و از کسانی است که رسول خدا (ص) با پرداخت غنایم حنین، دل او را به دست آورد. «۴» در عهد رسول خدا (ص) محتکر طعام بود. «۵» مطابق نقل مامقانی از طبری، حکیم شدیدا طرفدار عثمان بود و از علی (ع) کنار کشید و در هیچ یک از جنگها با او شرکت نکرد. «۶»
______________________________
(۱). بنگرید: سیره حلبی، ۱/ ۱۳۹؛ اسد الغابه، ۲/ ۴۰؛ الاصابه، ۱/ ۳۴۹٫
(۲). شرح نهج البلاغه، ۱/ ۱۴٫
(۳). تاریخ الخمیس، ۱/ ۲۷۹؛ سیره حلبی، ۱/ ۱۲۹٫
(۴). الاصابه، ۱/ ۳۴۹؛ الاستیعاب، ۱/ ۳۲۰٫
(۵). وسائل الشیعه، کتاب التجاره، ۳۱۶٫
(۶). قاموس الرجال، ۳/ ۳۸۷٫
سیرت جاودانه ،ج۱،ص:۲۳۷
بنابراین طبیعی است که مصعب بن عبد اللّه، و زبیر بن بکّار «۱» که بیتردید از هواداران زبیر بودند، بر خلاف اخبار متواتر و تصریح مورّخان و محدّثان بر ولادت علی (ع) در درون کعبه و این که احدی قبل و بعد از او در آنجا متولد نشده؛ روایت کنند که جز حکیم بن حزام احدی در درون کعبه به دنیا نیامده است!
برگرفته از کتاب سیرت جاودانه ترجمه الصحیح من سیره النبی الاعظم نوشته علامه سید جعفر مرتضی عاملی ترجمه دکتر محمد سپهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *