حوادث، وقایع، هجرت، غزوه ها

تحریف کتب آسمانی قبل از اسلام

قبلا گفته ایم که از امتیازات روشن دین اسلام، نسبت به همه ادیان مشهور، اولا روشنی تاریخ آن است؛ ثانیا محفوظ بودن کتاب آسمانی این آیین شریف است؛ اما دیگر ادیان، بدان سان تاریخ انبیای آنها مجهول است که حتی بعضی وجود آنان را منکر شده اند.
مثلا پیغمبری که زمانش از همه به ما و به اسلام نزدیکتر است، حضرت عیسی می باشد، در عین حال دانشمندانی مثل ویل دورانت در جلد نهم تاریخ تمدن اش (از
______________________________
(۱). گفته اند: علت انتخاب این مرد، از میان مغهای پرهیزگار، کارهای خیر او بوده و از جمله ازدواج با هفت خواهرش که عمل خیر بزرگی شمرده می شده است.
(۲). ایران در زمان ساسانیان، ص ۱۶۲٫
وحی و نبوت در پرتو قرآن، ص: ۳۶۵
صفحه ۱۷۵ به بعد) چندین ورق را به این مطلب اختصاص داده که آیا عیسی وجود داشته یا مردی افسانه ای است؟ و اقوال و عقاید مختلف را در این باره نقل می کند. از این جا می توان تاریخ زندگانی حضرت موسی و زردشت را حدس زد.
در میان همه کتب آسمانی هم تنها قرآن است که به اجماع مسلمین و تصدیق همه دانشمندان منصف بیگانه، محفوظ مانده است؛ اما تورات و انجیل و کتب زردشت، عموما تحریف یافته است. ما نمی گوییم با حمله اسکندر، اوستا نابود شد و نیز نمی گوییم اساسا زردشتیها تا آخر سالهای آخر سلسله ساسانی کتب مذهبی مدون نداشته اند و متون مقدس مزدیسنان تا اواسط قرن هفتم میلادی سینه به سینه حفظ می شده است.» آن چنان که بعضی دانشمندان گفته اند. «۱» بلکه می گوییم به وسیله پیروان این دین، در آن تصرف شده و بر اثر عدم توجه در زمانی و اعمال غرض در زمانی دیگر، قسمت مهمی از نوشته های منسوب به زردشت نابود گشته است، اما شاهد این مطلب:
کریستنسن یک جا می گوید: «تقریبا همه کتب زردشتی که دینی محض است و به زبان پهلوی باقی مانده، در قرون بعد از ساسانیان تألیف و تصنیف یافته است؛ مخصوصا قرن نهم میلادی.» «۲» و جای دیگر می گوید: «و گاهی شخص به فکر می افتد که چرا قسمت بیشتر اوستای ساسانی، در ازمنه اسلامی نابود شده است؛ می دانیم که مسلمانها زردشتیان را اهل کتاب می شمرده اند؛ بنابراین نابود شدن آن کتب را نمی توان به تعصب مسلمانان منسوب کرد و چنانکه دیدیم بیشتر قسمتهای اوستای ساسانی در قرن نهم میلادی هنوز موجود بوده (تا اینکه می گوید:) قرائنی در دست داریم که شریعت زردشتی در قرن نخستین تسلط عرب تا حدی اصلاح شده و تغییر یافته است و زردشتیان خود مایل بوده اند که بعضی افسانه ها و اساطیر عامیانه و بعضی اعتقاداتی را که در اوستا ثبت شده بود حذف کنند.» «۳»
______________________________
(۱). ایران در زمان ساسانیان، ص ۵۳۸٫
(۲). همان، ص ۷۴٫
(۳). همان، ص ۱۶۴؛ چون خرافات دیانت زردشتی در این موضوعات شگفت آور است.
وحی و نبوت در پرتو قرآن، ص: ۳۶۶
برگرفته از کتاب وحی و نبوت در پرتو قرآن نوشته آقای محمد تقی شریعتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *