حوادث، وقایع، هجرت، غزوه ها

احیای دین زردشت زمان اردشیر

«سایکس» سپس در همان صفحه، مطلبی از اردشیر نقل می کند که بسیاری از مورخان هم آن را باز گفته اند، از این قرار: این پادشاه به خوبی دریافته بود که اساس اصلاحات در هر جامعه و ملتی، تقویت مبانی دینی است. از این جهت درصدد احیای دین زردشت برآمد و برای این مقصود، هفت تن از باتقواترین مغها را برگزید و آنان
______________________________

(۱). ایران در زمان ساسانیان، ص ۵۰ به بعد.
(۲). همان، ص ۵۴٫
(۳). تاریخ ایران، ج ۱، ص ۴۹۹٫
(۴). همان، ج ۱، ص ۵۳۹٫
وحی و نبوت در پرتو قرآن، ص: ۳۶۴
از میان خود جوانی را به نام «ارداویراف» برای منظوری که بود پیشنهاد کردند و او پس از انجام مراسم تطهیر، معجونی خورد و خوابید و تحت مراقبت شخص شاه و هفت نفر از بزرگان کشور هفت روز در خواب بود و چون بیدار شد، بلافاصله جمیع اصول اهورامزدا را املا کرد و یک نفر نویسنده آنها را نوشت و این نوشته بعد از این برای عموم علمای مذهب مأخذ اصلی قرار گرفت. «۱»
کریستنسن می گوید: «بنا بر روایت پارسیان، اردشیر پس از جلوس، هیربدان هیربد را به نام «تنسر» فرمان داد که متون پراکنده اوستای عهد اشکانی را جمع و تألیف کند تا آن را کتاب رسمی و قانونی قرار دهد. شاهپور اول پسر اردشیر چون به شاهی نشست، کتب علمی راجع به طب و نجوم و حکمت را از سایر السنه گرفته، به کتاب دینی الحاق نمود، به فرمان شاهپور، رونوشتی از اوستای «تنسر» در معبد آدزکشنسب نهادند، اما مجادلات و اختلافات مذهبی به پایان نرسید (دقت فرمایید) و شاهپور دوم برای ختم این گفتگوها مجمعی به ریاست مؤبد بزرگ تشکیل داد و این مجمع متن صحیح اوستا را تصویب کرد.» «۲»
به طوری که خواننده گرامی ملاحظه می کند، درباره صحت کتب مذهبی زردشت، در زمان ساسانیان که حامیان نیرومند و متعصب این دین بوده اند، اختلاف شدید بوده است و برای اثبات صحت کتب نام برده، متوسل به خواب و تصویب مجمع دینی و این گونه چیزها شده اند.
برگرفته از کتاب وحی و نبوت در پرتو قرآن نوشته آقای محمد تقی شریعتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *