دیدگاه های دیگران

پیام اسقف به پاپ در اسلام در آفریقا

اسقف «یوسف کیوانوکا» ضمن پیام مخصوصش که حاکی از نگرانی شدید مبلغان مسیحی در سرزمین «اوگاندا» می باشد، خطاب به «پاپ یوحنا» چنین می گوید: «اینکه مسلمانان می توانند آفریقا را تسخیر کنند، واضحترین دلیل عجز کامل مسیحیت در آفریقا است؛ با وجود اینکه از میان مذاهب مختلف دنیا تنها مبلغین مسیحی از تبلیغ مذهب در آفریقا برخوردارند و امور تعلیم و تربیت آفریقا هم در اختیار آنها است و با وجود مدارس فراوان و بیمارستانهای متعددی که به منظور مسیحی کردن مردم تأسیس کرده اند، مسیحیت در آفریقا تأثیر اندکی دارد و کمی تأثیر آن به حدی است که یکی از همکاران «بیجریه» نزد نماینده «نیویورک تایمز» اعتراف کرده که عده ای از آفریقاییهایی که وی مسیحی نموده و آنها را در کلیسای کاتولیکی رم، غسل تعمید داده است، فعلا به طور منظم و مرتب نماز می خوانند و به مساجد محلی می روند و در ماه رمضان روزه می گیرند.»
وقتی مسیحیت که نسبت به سایر ادیان- به جز اسلام- مترقی است و ملل مسیحی هم در اوج تمدن و ترقی علمی و صنعتی بوده و هیآت تبلیغی و تبشیری آنها هم در همه جهان مجهز به تمام وسائل می باشند، بدین سان مغلوب اسلام می گردد،
وحی و نبوت در پرتو قرآن، ص: ۴۱۶
مکه با خط و سواد آشنا بود. و ویل دورانت می گوید: در قبیله قریش، هفده نفر باسواد بودند. قرآن کریم هم قوم عرب را بی سواد و امی خوانده است؛ حتی بسیاری از مردم، خواندن و نوشتن را تحقیر می کردند، وقتی در قرون بعدی می بینیم اشراف فرانسه جوانها را از رفتن به مدارس مسلمین در اسپانیا منع کرده، به آنها می گفتند: کسانی دنبال تحصیل باید بروند که از این راه معاش خود را تأمین کنند، شما دیگر چرا دنبال درس می روید؟ در چنین حالی تعجب ندارد که عرب، خط و سواد را ننگ بداند، ولی تعجب در این است که چگونه در چنین محیط و در میان چنین مردمی، نخستین آیات نازله از قرائت و علم و تعلیم و قلم گفتگو می کند و خلاصه قرآن چنان عشق و اشتیاقی برای تحصیل سواد به وجود آورد که مدتی از هجرت نگذشت که همه شهرها و آبادیهای متصرفی اسلام باسواد و خط شدند و به تکمیل خط همت گماشتند، خط حیری را به کوفه تبدیل نموند، تا در زمان عبد الملک نقطه و اعراب را ایجاد، تا خط زیبای نسخ را اختراع کردند و طولی نکشید که به قول طنطاوی در تفسیر سوره علق، نه قسم خط به وجود آوردند و در تجلید و تذهیب و تزیین کتب و تنوع و تفنن، هنرنماییها کردند تا آنکه صنعت چاپ اختراع شد. وقتی به گنجینه قرآن، در کتابخانه آستان قدس می رویم و این شاهکارهای هنر را می بینیم، بی اختیار در برابر معجزات ایمان، سر تسلیم فرود آورده، از صمیم قلب «آمنا و صدقنا» می گوییم.
در این گنجینه از قرآنهای قرن اول اسلام تا عصر حاضر سیر تکامل خط و هنر را مشاهده می کنیم. از قرآنهای خطی که با ذره بین باید خواند، تا آنها که هر ورقش برابر یک آیینه تمام قد بزرگ است و از خطوط طلا و اوراق چوب و صدها تفنن دیگر که بهای برخی مجلدات از میلیونها تومان تجاوز می کند و فقط باید دید، به وصف نمی آید.
برگرفته از کتاب وحی و نبوت در پرتو قرآن نوشته آقای محمد تقی شریعتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *