از دیدگاه قرآن

پیشگوییهای قرآن در حکومت صالحان

نویسنده چون مسیحی است، اخبار مربوط به مسیح را یاد می کند و از آن اخبار استدلال بر وجود خداوند و ضمنا بر حقانیت مسیح می نماید و حتی از بشارت صریح
______________________________
(۱). همچنانکه تا کنون عوالم تازه ای مانند کهکشانها و سحابیها و موجودات ذره بینی و غیرها بر بشر مکشوف گشته که سابقا احتمال آنها را نمی توانست داد، علاوه بر عوالم روحی و علوم غیبی که حیرت انگیز است.
وحی و نبوت در پرتو قرآن، ص: ۲۸۸
عیسی علیه السّلام به ظهور پیغمبری به نام احمد علاوه بر تصریحات تورات و همچنین از پیشگوییهای فراوان قرآن به کلی ساکت است، به خصوص که قرآن مانند تورات و انجیل تحریف نشده و احتمال اینکه بعدها مطالبی «۱» در آنها وارد شده باشد نیست، زیرا هم اکنون نسخه های فراوانی از این کتاب آسمانی، منسوب به امیر المؤمنین و دیگر ائمه علیهم السّلام در کتابخانه مشهد و نجف و جاهای دیگر موجود است که اگر هم در نسبت آنها به آن بزرگواران تردیدی باشد، خط شناسان و خبرگان فن، شک و تردیدی ندارند که آن قرآنها در قرون اولیه اسلام نوشته شده است و اخبار آینده ای که در این معجزه جاویدان آمده، از حدّ احصا و شمار بیرون است.
و از جمله: خداوند به مؤمنان نیکوکار وعده داد که حکومت روی زمین را به آنان منتقل فرماید و دینی را که برایشان پسندیده است، نیرومند و جایگزین سازد و خوف آنها را به ایمنی تبدیل فرماید، تا با آرامش خاطر و آسایش کامل به عبادت خدای یکتا بپردازند. (مائده، ۹) و نیز به آنها خبر داده که دین اسلام را بر همه ادیان پیروز و غالب گرداند (توبه، ۳۳؛ فتح، ۲۸؛ صف، ۹) و با تأکید تمام، حفظ قرآن را از هر گونه تحریف و تغییر به عهده گرفته است. (حجر، ۹) و می بینیم که همه اینها تحقق یافته و پیروزی اسلام بر همه ادیان و حکومت مسلمانها و تسلط بر جهان، به طور نسبی در گذشته به وقوع پیوست و در آینده به طور کامل محقق خواهد گشت که تا اندازه ای آثارش از پیشرفت اسلام، بدون هیچ گونه قدرت و نداشتن دستگاه مجهز تبلیغی نمایان است. و مولوی معنوی بعضی از این پیشگوییها را در مثنوی بیان کرده است:
مصطفی را وعده داد الطاف حق گر بمیری تو نمیرد این سبق
من کلام و معجزت را حافظم بیش و کم کن را ز قرآن لافظم
نام تو از ترس پنهان می برندگر نماز آرند پنهان بگذرند
من مناره برکنم آفاق راکور گردانم دو چشم عاق را
منبر و محراب سازم بهر تودر محبت قهر من شد قهر تو (الخ)
______________________________
(۱). ویل دورانت، در تاریخ تمدن، ج ۳، ص ۶۶۴- ۶۷۰، درباره ورود مطالبی در عهدین به تصریح و تفصیل سخن گفته است.
وحی و نبوت در پرتو قرآن، ص: ۲۸۹
بعد می گوید: خداوند بیش از آنکه وعده داده بود، درباره پیغمبرش بذل لطف فرمود. «۱» و باز در سوره نصر خداوند به مسلمانها مژده داد که مکه را فتح می کنید و بر قریش و مشرکان غلبه می یابید و پس از این فتح و پیروزی، مردم گروه گروه در دین خدا داخل می شوند. گئورگیو در کتابش محمد پیغمبری که از نو باید شناخت، می گوید: «مسلمانها می دانستند مکه را فتح خواهند کرد، چون خداوند به وسیله سوره النصر قبلا به آنها خبر داده بود.»
وقتی پسران پیغمبر- از خدیجه- مردند، عاص بن وائل یا دیگری از مشرکان، پیغمبر را «ابتر» نامید، چون عرب دختر را فرزند نمی شمرد، بنابراین آنها با خود خیال می کردند که پیغمبر بدون فرزند و بلاعقب است و بعد از مرگ، نامش فراموش و آثارش محو و دینش متروک می شود. در پاسخ آنان سوره کوثر نازل شد و در این سوره:
اوّلا، خداوند پیغمبرش را از آنچه در غیابش گفته بودند آگاه ساخت.
ثانیا، علی رغم مشرکان به پیغمبرش مؤکدا خبر داد که فرزندان بسیار و پیروان بی شمار و نام و آوازه بلند و علم فراوان- معانی کوثر- به او خواهد داد.
ثانیا، او را توانگر خواهد ساخت که مانند توانگران، در عید قربان به جای گوسفند شتر بکشد.
رابعا، مشرکانی که هم اکنون به داشتن پسرها بر خود می بالند، دم بریده و بلاعقب- ابتر- خواهند بود. «۲»
خامسا، خداوند در مقام تحدی فرموده که اگر در شک هستید، از آنچه ما بر بنده خود نازل کرده ایم، یک سوره مانند آن بیاورید و این سوره کوچکترین سوره های قرآن است و کسی تا کنون مانندش را نتوانسته بیاورد، همچنانکه فرمود: اگر جن و انس بر این اجتماع کنند که مانند قرآن بیاورند، نخواهند آورد و به راستی که هیچ بشری جز با اتصال به علم الهی، چنین ادعایی نمی تواند کرد.
______________________________
(۱).
آنچنان کرد و از آن افزون که گفت او بخفت و بخت و اقبالش نخفت
(۲). بیان معجزات این سوره را در تفسیر نوین، ج ۲، ص ۲۷۸، ببینید.
وحی و نبوت در پرتو قرآن، ص: ۲۹۰
و همچنین آنچه در این وحی الهی از گذشته ای که احدی بر آن آگاه نبوده آمده، از قبیل داستان «۱» قوم سبا و سد مأرب و سرنوشت قرای قوم لوط «۲» و سرگذشت کورش کبیر «۳» به نام ذوالقرنین که حفریاتی که قرنها بعد به عمل آمده، آنها را روشن و قرآن را تصدیق کرده است. اینها غیر از حقایق علمی ای است که در آن مندرج و با پیشرفت علوم مفهوم می گردد و آنها به قدری است که به قول طنطاوی با هر کشفی تازه، معنی آیه ای از قرآن روشن می شود.
برگرفته از کتاب وحی و نبوت در پرتو قرآن نوشته آقای محمد تقی شریعتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *