از دیدگاه قرآن

روح تعلیمات پیامبر در قرآن

وَ لَوْ شاآءَ اللّهُ ماآ اَشْرَکُوا وَ ما جَعَلْنکَ عَلَیْهِمْ حَفیظا وَ ما اَنْتَ عَلَیْهِمْ بِوَکیلٍ
اگر خدا می خواست ( همه به اجبار ایمان می آوردند و هیچ یک ) مشرک نمی شدند و ما تو رامسؤول (اعمال) آن ها قرارندادیم و وظیفه نداری آن هارا مجبور ( به ایمان ) سازی .(۱)
۱- ۱۰۷ / انعام .
هدایت اجباری با روح تعلیمات پیامبر سازگار نیست (۱۶۵)
تفاوت « حَفیظ » و « وَکیل » در این است که حفیظ به کسی می گویند که از شخص یا چیزی مراقبت کرده و او را از زیان و ضرر حفظ می کند ، اما وکیل به کسی می گویند که برای جلب منافع برای کسی تلاش و کوشش می نماید. شاید نیاز به تذکر ندارد که نفی این دو صفت ( حفیظ و وکیل ) از پیامبر صلی الله علیه و آله به معنی نفی اجبار کردن بر دفع زیان یا جلب منفعت است وگرنه پیامبر صلی الله علیه و آله از طریق تبلیغ و دعوت به کارهای خیر و ترک کارهای شرّ این دو وظیفه را در مورد آن ها به صورت اختیاری انجام می دهد. لحن این آیات از این نظر بسیار قابل ملاحظه است که ایمان به خدا و مبانی اسلام هیچ گونه جنبه تحمیلی نمی تواند داشته باشد، بلکه از طریق منطق و استدلال و نفوذ در فکر و روح افراد باید پیشروی کند، زیرا ایمان اجباری ارزشی ندارد، مهمّ این است که مردم حقایق را درک کنند و با اراده و اختیار خویش آن را بپذیرند. قرآن بارها در آیات مختلف روی این حقیقت تأکید کرده و بیگانگی اسلام را از اعمال خشونت باری همانند اعمال کلیسا در قرون وسطی (۱) و محکمه تفتیش عقاید و امثال آن اعلام می دارد.
۱- « قرون وسطی » به دوران یک هزار ساله ای گفته می شود که از قرن ۶ میلادی شروع و به قرن ۱۵ پایان می یابد ، این دوران یکی از تاریک ترین دوران هایی است که بر اروپا و مسیحیّت گذشته است و جالب این که عصر طلایی اسلام درست در وسط قرون وسطی قرار دارد .
(۱۶۶) پیامبر شناسی
برگرفته از کتاب پیامبر شناسی از دیدگاه قرآن کریم نوشته آقای محمد بیستونی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *