از دیدگاه شعرا

دیدگاه گوستاولوبون در علوم مسلمانان

این مطلبی بسیار درست است که «بعضی مردم را می توان مدتی فریفت، ولی فریفتن همه مردم برای همیشه غیر ممکن است.» سالها و قرنها استعمارگران و آخوندهای
______________________________
(۱). از فصل دوازدهم کتاب تمدن اسلامی در قرن چهارم هجری، ج ۱، ص ۲۰۸، تحت عنوان العلماء با تلخیص و تصرف.
وحی و نبوت در پرتو قرآن، ص: ۴۳۶
مسیحی که فقط ابزار کار آنها بودند، به غلط شهرت دادند که مسلمانها فقط ناقل علوم یونان بودند و از خود چیزی ندارند. علی رغم این یاوه بافان عاری از شرف و انسانیت، مردان شریف و آزاده ای از همین ملت به دفاع از اسلام و مسلمین پرداختند. علاوه بر صدها کسانی که در گفته ها و نوشته های خود، مطالبی در این باره دارند، دانشمندانی کتابهای مستقلی راجع به اسلام، قرآن و پیغمبر یا تمدن اسلامی تألیف نموده اند.
مثلا گوستاولوبون علاوه بر بحث درباره خلافت و حکومت اسلامی و نظامات و آداب و رسوم و خلاصه همه چیز مسلمین، به تفصیل در خصوص علم، ادب، فلسفه، هنر و صنعت مسلمانها سخن گفته است و پیشرفتهای حیرت انگیز مسلمانها را در رشته های دبیری، شعر و شاعری، قصص و حکایات، حکم و امثال، تاریخ و رجال، جغرافیا و جهانگردی، ریاضی و هیأت، فیزیک و جراثقال، شیمی، فنون و اکتشافات، تاریخ طبیعی، طب- همه رشته های مربوط به پزشکی و جراحی- بهداشت، صنایع مستظرفه، در جمیع رشته ها، معماری و خلاصه هر چه لازمه یک تمدن بسیار عظیم و کاملی می باشد، همه را مفصل، با نام کسانی که در هر یک از علوم و فنون نبوغی داشته و امتیازی یافته اند، شرح داده است.
و نیز جرجی زیدان مسیحی در مجلدات تاریخ تمدن اسلام اش، ویل دورانت که جلد یازدهم تاریخ تمدن عمومیش را به تاریخ تمدن اسلامی اختصاص داده است و ستودارد آمریکایی در کتاب عالم نو اسلام، مخصوصا با حواشی مفصل شکیب ارسلان و سیزده تن از دانشمندان مبرز انگلستان که در سیزده رشته از علوم و فنون اسلامی- هر کدام در رشته تخصصیش- به تحقیق پرداخته اند، در کتاب میراث اسلام و بانوی باهمت آلمانی دکتر هونکه- که مکرر از او و کتابش نام برده ایم- و بسیاری دیگر، همگی پیشرفت معجزآسای مسلمین را در همه علوم و فنون و صنایع تشریح نموده، استادی آنها را بر اروپاییان، مسلّم و مسجل شناخته و شناسانده اند و آقای زرین کوب با تألیف و نشر کتاب بسیار مفید و مستدل کارنامه اسلام، ضمن خدمتی که به اسلام کرده اند، منتی هم بر دانشمندان و نویسندگان روشنفکر ایران دارند که این لکه ننگ را از رخسار وجاهت علمی این طبقه ممتاز زدودند.
وحی و نبوت در پرتو قرآن، ص: ۴۳۷
چه عار و عیبی برای یک ملت زنده، بدتر از این که دفاع از گذشته پرافتخارش را دیگران به عهده گیرند و برای تثبیت و تبیین حق مسلّم نیاکان او بر علوم و فنون و صنایع و خلاصه تمدن جدید، مردان و زنان غیر مسلمان قیام کنند و استدلال و استشهاد نمایند و کتابهای چند صد صفحه ای با چند صد گراور، از آثار تمدن اسلامی تألیف کنند. و آن ملت، به تعبیر مولی همچون هدف بی جانی باشد که هر کس با اطمینان به اینکه عکس العملی نشان نخواهد داد، تیری به طرفش پرتاب کند. بگذریم از آن اراذل بی شخصیتی که تهمتهای قرون گذشته آلتهای استعمار را به عنوان فکر بکر و حرف تازه، سر کلاس و روی صفحات مطبوعات بازگو می نمایند که قلم را به یاد آنها نیالودن اولی است. حثاله لا تلتقی بذمهم الشفتان استصغارا لقدرهم و ذهابا عن ذکرهم.
آقای زرین کوب با تجدید نظر در کتاب دو قرن سکوت، نشان دادند که مردی محقق و حقیقت دوست هستند و همواره در مسیر تکامل روحی و تعالی روانی گام می زنند.
اگر زمانی بر اثر شور و حماسه و تعصب ناسیونالیستی، سخنی بر خطا گفته باشند، شهامت آن را دارند که صریحا اعتراف کنند و بی جهت عناد و لجاج به خرج ندهند؛ معظم له از این حیث می توانند سرمشق شایسته ای برای ناسیونالیستهای افراطی باشند.
برگرفته از کتاب وحی و نبوت در پرتو قرآن نوشته آقای محمد تقی شریعتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *